انواع سیستم های اسپرینکلر (Sprinkler)

تصویری از سیستم های اسپرینکلر آتش نشانی

فهرست مطالب

سیستم‌های اسپرینکلر (Sprinkler) در صورت وقوع آتش سوزی جان انسان‌ها را نجات می‌دهند. در کنار سایر اقدامات حفاظت از حریق فعال و غیرفعال(active and passive)، یک سیستم اسپرینکلر آتش نشانی یا سیستم پاششی آب که به خوبی نگهداری می‌شود، می‌تواند به سرکوب دود و شعله‌ها کمک کند. همچنین می‌تواند گسترش آتش و خسارات را کاهش دهد. درکل به همه فرصت می‌دهد تا با رسیدن خدمات آتش نشانی، از ساختمان خارج شوند.

چهار نوع سیستم‌ اسپرینکلر تجاری وجود دارد. هرکدام با توجه به نیازهای امکان مختلف برای به حداکثر رساندن زمان پاسخگویی و تضمین حفاظت از جان و مال انسان‌ها سازگار شده‌اند.

سیستم های اسپرینکلر لوله تر(Wet Pipe System)

سیستم های اسپرینکلر لوله تر – یا اسپرینکلر های آتش نشانی سنتی – رایج ترین سیستم در بین ساختمان‌های مسکونی و تجاری هستند. هنگامی که آتش سوزی رخ می‌دهد، گرما نزدیکترین سیستم را فعال می‌کند و آب تحت فشار ذخیره شده در لوله‌ها را آزاد می‌کند. هر سیستم به طور مستقل فعال می‌شود و در صورت هشدار اشتباه آسیب‌های ناشی از آب را کاهش می‌دهد. سیستم‌های لوله تر یک گزینه ارزان قیمت هستند که نیاز به نگهداری خاصی ندارند. به همین جهت برای دفاتر، مدارس و ساختمان‌های تجاری مناسب هستند.

سیستم لوله خشک(Dry Pipe System)

برخلاف سیستم‌های لوله تر، سیستم‌های لوله خشک آب را در لوله‌های خود ذخیره نمی‌کنند. در عوض، آنها با هوای تحت فشار یا نیتروژن پر می‌شوند. اگر آتش سوزی اسپرینکلر را فعال کند، آزاد می‌شود. سپس لوله‌ها با آب پر شده و آن را روی دود یا شعله‌های آتش تخلیه می‌کنند. این سیستم پیچیده‌تر و پرهزینه‌تر از سیستم لوله‌های تر است. در کل این سیستم برای آب و هوای سرد که در آن خطر یخ‌زدگی وجود دارد، مناسب‌ترین است.

سیستم پیش عملگر(Pre-Action System)

سیستم‌های پیش عملگر شکل دیگری از سیستم لوله خشک هستند، اما نیاز به فعال سازی دو مرحله‌ای دارند. هنگامی که گرما یا دود تشخیص داده شد، دریچه پیش عملگر باز می‌شود و اجازه می‌دهد آب وارد لوله‌ها شود. سپس، سرهای سیستم را می‌توان به صورت جداگانه فعال کرد تا آب روی آتش آزاد شود. این فرآیند دو مرحله‌ای به تاسیسات این امکان را می‌دهد تا در صورت هشدار نادرست سیستم را خاموش کنند. سیستم‌های پیش عملگر در مکان‌هایی که تخلیه تصادفی آب می‌تواند منجر به خسارات جبران ناپذیری شود، مانند موزه‌ها، کتابخانه‌ها و… بسیار مفید است.

سیستم دیلوج(Deluge System)

سیستم‌های دیلوج نسخه دیگری از سیستم لوله خشک است. با این حال، برخلاف تمام موارد قبلی، سر‌های اسپرینکلر در این سیستم همیشه باز هستند. به این معنی که دارای حسگر حرارتی در سر سیستم نیستند. این‌ها برای فعال شدن به یک سنسور دود یا حرارت خارجی نیاز دارند. هنگامی که گرما تشخیص داده شد، آب لوله‌ها را پر می‌کند و به تمام سرهای آن باز رها می‌شود و یک اثر دیلوج در کل منطقه ایجاد می‌کند. این سیستم بیشتر در صنایع دارای مایعات قابل اشتعال که احتمال انتشار سریع آن وجود دارد استفاده می‌شود.

نصب یک سیستم اسپرینکلر

این سیستم آتش نشانی بخشی ضروری از یک طرح کامل حفاظت از آتش برای هر تأسیساتی است.

در حالی که درک تفاوت بین گزینه‌های موجود آن مهم است، طراحی، نصب و نگهداری این سیستم‌ها باید همیشه توسط متخصصان آموزش دیده همچون متخصصان مانا صنعت پایدار انجام شود. هنگامی که سیستم اسپرینکلر شما نصب شد، متخصصان مانا صنعت پایدار با شما جهت ایجاد یک برنامه تعمیر و نگهداری همکاری خواهند کرد که نیازهای شما را برآورده کند و حداکثر ایمنی را برای کارکنان و اموال شما تضمین کند.

3 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *