رایج ترین سیستم های اطفاء حریق

فهرست مطالب

آتش سوزی می‌تواند یکی از مخرب‌ترین رویدادها برای یک خانه یا یک کسب و کار باشد. می‌تواند عکس‌ها، یادگاری‌ها و اطلاعات مهمی را که هرگز نمی‌توانید جایگزین کنید، نابود کند. شما باید با استفاده از سیستم های اطفاء حریق از خانه و محل کار خود محافظت کنید.

نباید اجازه دهید که آتش سوزی به عنوان یک خطر برای جان و مال و خانه‌هایتان باشد. با خرید یک سیستم حفاظت در برابر آتش مناسب برای خانه‌هایتان و مکان‌های دیگر مسکونی، بدانید همه چیز ایمن است و به راحتی زندگی خود را بگذرانید.

1. سیستم های اطفاء حریق مبتنی بر آب

یکی از رایج‌ترین سیستم‌های حفاظت در برابر آتش از آب برای خاموش کردن آتش استفاده می‌کند. احتمالاً سیستم‌های اسپرینکلر را در بسیاری از فزوشگاه ها و مشاغل و برخی خانه ها دیده‌اید. در این سیستم‌ها آب در یک مخزن قرار دارد و یا به منبع آب متصل است.

این سیستم آتش را تشخیص می‌دهد و یک سطح آب سنگین‌تر و حجیم‌تر را برای خاموش کردن آتش اسپری می‌کند. مهمترین مزیت آن ارزان بودن آن در مقایسه با انواع دیگر و جایگیری آسان است. اما همچنین باید بدانید که آب می‌تواند باعث آسیب شدید شود و اسپرینکلرها نباید در اطراف وسایل الکترونیکی استفاده شوند.

تصویری از اسپرینکلرهای آتش آتش نشانی
سیستم اسپرینکلر آتش نشانی

2. سیستم های مهار فوم شیمیایی

یکی از رایج‌ترین مکان‌هایی که در آن آتش‌سوزی اتفاق می‌افتد، در آشپزخانه است که به دلیل یک اشتباه آشپزی یا روغن داغ ایجاد می‌شود. سیستم‌های فوم شیمیایی برای این نوع شرایط طراحی شده‌اند. آنها در زیر هودهای گاز آشپزخانه قرار می‌گیرند.این سیستم‌ها آسیب‌های جزئی ایجاد می‌کنند ولی در عین حال به راحتی قابل استفاده هستند.

سیستم های اطفاء حریق آشپزخانه می توانند با ارائه روشی منحصر به فرد برای خاموش کردن سریع و کارآمد آتش، یک لایه حفاظتی اضافی برای آشپزخانه شما فراهم کنند.

این سیستم ها در مراکز پذیرایی تجاری در طیف گسترده ای از اماکن از جمله رستوران ها، بیمارستان ها، خانه های سالمندان، هتل ها، مدارس، فرودگاه ها و سایر امکانات مشابه نصب می شوند.

این سیستم‌ها گران‌تر از باقی سیستم دیگر است و به لوله و اتصالات ساخته شده از فولاد ضد زنگ نیاز دارد.

تصویری از سیستم مهار فوم شیمیایی
سیستم مهار فوم شیمیایی

3. لوله تشخیص حرارت پنوماتیک

کپسول‌های آتش نشانی دستگاه‌های اطفاء حریق استاندارد هستند، اما استفاده از آنها به صورت دستی است. لوله تشخیص حرارت پنوماتیک یک خاموش کننده با سیستم تشخیص حریق است. هنگامی که دما به حد معینی می‌رسد، سوراخ کوچکی در لوله ایجاد می‌شود و فوم خاموش کننده بیرون ریخته می‌شود و آتش را خاموش می‌کند.

لوله تشخیص حرارت تحت فشار هنگامی که در معرض آتش یا گرمای تابش شده از آتش قرار می‌گیرد، به گونه‌ای طراحی شده است که در اثر برخورد شعله، در دماهای خاص در هر نقطه از طول خود پاره شود، در نتیجه فشار را آزاد کرده و باعث آزاد شدن سرکوب کننده از دریچه متصل می‌شود و شروع به کار می‌کند.

لوله های تشخیص حرارت پنوماتیک ارزان هستند و به راحتی نصب می‌شود، اما فقط در آتش سوزی‌های کوچک موثر است. همچنین کوچک است و به راحتی به مکان دیگری منتقل می‌شود.

تصویری از لوله تشخیص حرارت پنوماتیک
لوله تشخیص حرارت پنوماتیک

4. سیستم گاز تحت فشار

با یک سیستم گاز تحت فشار، گاز به عنوان مایع تحت فشار با استفاده از نیتروژن مایع نگهداری می‌شود. هنگامی که آتش سوزی تشخیص داده می‌شود، سیستم گاز را آزاد می‌کند و برای خاموش کردن آتش با آتش واکنش شیمیایی انجام می‌دهد.

این برای اتاق‌های سرور و سایر مناطق با تجهیزات الکترونیکی پیشرفته ایده آل است. فشرده است زیرا گاز تحت فشار است و باعث کاهش اکسیژن نمی‌شود. این یک فناوری موثر آتش نشانی است.

تصویری از سیستم گاز تحت فشار
سیستم گاز تحت فشار

5. سیستم های فوم دیلوج

سیستم دیلوج فوم در مناطقی که مهار آب ممکن نیست مانند ترانسفورماتورها و مخازن روغن استفاده می‌شود. هنگامی که آتش سوزی تشخیص داده می‌شود، آب با فوم مخلوط می‌شود تا آن را گسترش داده و آتش بگیرد.

این سیستم برای مناطق بیرونی عالی است، اما یک به هم ریختگی بزرگ ایجاد می‌کند که نیاز به تمیز کردن دارد.

تصویری از سیستم های فوم دیلوج
سیستم های فوم دیلوج

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *