روش های لوله کشی آتش نشانی

تصویری از لوله کشی آتش نشانی

فهرست مطالب

اهمیت لوله کشی آتش نشانی

در گستره صنعت ساختمان ایجاد محیطی محفوظ برای ساکنین و لزوم حفظ جان مردم در برابر حریق یکی از وظایف خطیر سازندگان کشور می‌باشد.

با اینکه قوانین کشوری ساختمان برای اکثر سیستم‌های تاسیساتی مقرراتی برقرار نموده است. ولی متأسفانه برای سیستم های اطفاء حریق تاکنون مقرراتی جامع ومفهومی بخصوص درامر تاسیسأت مربوطه وضع نشده است. البته بسیاری از شهرداری‌ها برای اخذ پروانه پایان کار برای ساختمان‌های نسبتا انبوه, سازندگان را ملزم به راه اندازی و نصب تجهیزات تاسیسات آتش نشانی نموده است.

این تاسیسات در آتش نشانی شامل سیستم اعلان و اطفاء حریق است. لوله کشی آتش نشانی بخشی از سیستم اطفاء حریق می‌باشد. اجرای لوله کشی آتش نشانی از لحاظ متریال لوله، اتصالات و نحوه اجرا تقریبا مانند جوشکاری لوله کشی گاز بوده و البته تفاوت‌هایی در استانداردها و ضوابط آن وجود دارد.

روش‌های لوله کشی آتش نشانی

استفاده از روش خشک:

همان‌طور که از نام آن مشخص است در این سیستم از لوله‌های خشک استفاده می‌شود و در داخل لوله‌ها هیچ آبی جریان نخواهد داشت. منبع آب موردنیاز این سیستم لوله کشی از منابع آب ساختمان تأمین نخواهد شد. اجرای این سیستم به‌گونه‌ای است که از درب ورودی ساختمان شروع می‌شود و دارای انشعاباتی برای وصل کردن شیلنگ و کم‌وزیاد کردن آب در طبقات مختلف ساختمان می‌باشد.

این سیستم می‌تواند اطفاء را راحت‌تر و مؤثرتر کند. در زمان وقوع آتش‌سوزی شلنگ‌های ماشین آتش نشانی به شیر ورودی وصل می‌شود و آب از طریق انشعابات به طبقات مختلف ساختمان انتقال می‌یابد.

استفاده از روش تر:

اجرای این سیستم نیز به این شیوه است که همواره در داخل لوله‌ها آب جریان دارد و منبع آب موردنیاز در این نوع لوله کشی نیز از منابع آب ساختمان تأمین می‌شود و مرتبط با لوله کشی آب شهری است. در این نوع لوله کشی با باز کردن شیر ورودی آتش نشانی و نازل سر لوله آب در تمامی لوله‌ها جریان پیدا می‌کند. این نوع سیستم لوله کشی آتش نشانی آب از پایین‌ترین طبقه ساختمان و یا از پشت‌بام به سایر نقاط ساختمان منتقل می‌شود و وارد جعبه آتش نشانی (فایرباکس) می‌شود.

برای لوله کشی آتش نشانی در ساختمان‌های صنعتی و تجاری با توجه به آنکه به فشار زیادی نیاز است معمولاً از لوله و اتصالات فشارقوی استفاده می‌شود هرچند که می‌تواند در ساختمان‌های مسکونی می‌توان از لوله و اتصالات فلزی و پلیمری نیز بهره برد.

ترکیبی (تر و خشک):

روش ترکیبی که روش خشک و تر نیز نامیده می‌شود نیز نوع دیگری از سیستم‌های اطفا حریق به روش لوله کشی آب است. در این سیستم همزمان از ترکیب دو سیستم خشک و تر و از یک خط لوله مشترک استفاده می‌شود و امروزه رواج بیشتری در مقایسه با دو روش دیگر دارد. سیستم اطفاء خشک برای اطفاء حریق آتش نشانی و سیستم اطفاء تر برای اطفای حریق کوچک توسط ساکنین ساختمان‌ها اجرا می‌شود. برای این سیستم می‌توان از انواع لوله و اتصالات upvc و فلزی استفاده کرد.

در نهایت:

لوله کشی آتش نشانی یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که در صنعت ساختمان‌سازی باید مورد توجه قرار گیرد و به همین دلیل این سیستم امروزه به سه روش خشک، تر و ترکیبی انجام می‌شود. در این سیستم لوله کشی همانند سایر سیستم‌های لوله کشی در ساختمان‌سازی از تجهیزات و لوله و اتصالات مختلفی استفاده می‌شود و لازم است که ضوابط و استانداردهای مشخصی رعایت شوند.

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *