نکات مهم در خصوص خاموش کننده های آتش نشانی

فهرست مطالب

به منظور درک بهتر ایمنی آتش نشانی، باید نکات مهم خاموش کننده های آتش نشانی را بدانید.

از آنجایی که کپسول‌های آتش نشانی نقش بسیار مهمی در حفاظت در برابر آتش بازی می‌کنند، درک نحوه کار و دلیل اختراع آنها مفید است.

کپسول‌های آتش نشانی می‌توانند به سرعت آتش را قبل از گسترش و تخریب کل ساختمان خاموش کنند. به همین دلیل است که در این وبلاگ به پنج واقعیت برتر آتش نشانی می‌پردازیم، که به شما کمک می‌کند تا تاریخچه خاموش کننده های آتش نشانی و نحوه استفاده صحیح از آنها را بهتر درک کنید.

نکته 1:

اولین کپسول آتش نشانی ابتدایی در قرون وسطی اختراع شد. آن را به “Squirt” می‌گفتند و از آن برای پاشیدن جریان آب به پایه آتش استفاده می‌شد. نحوه کار Squirt شبیه پمپ دوچرخه بود. نازل را داخل آب می‌کردند، سپس می‌توانستید پیستون را بکشید تا حدود یک لیتر آب بمکد. هنگامی که Squirt از آب پر شد، می‌توانید پیستون را فشار دهید تا آب را خارج کرده و آتش را خاموش کنید.

نکته 2:

اولین کپسول آتش نشانی خودکار در سال 1723 توسط یک شیمیدان در انگلستان به نام آمبروز گادفری به ثبت رسید. کپسول دارای فیوزی بود که یک چلیک پر از ماده اطفاء حریق و یک محفظه اسپند باروت را به هم وصل می‌کرد. هنگامی که فیوز را مشتعل می‌کردند، باروت منفجر می‌شد که به محلول خاموش کننده اجازه می‌داد تا بالای آتش آزاد شود.

نکته 3:

کپسول‌های آتش نشانی دستگاه‌های استوانه‌ای شکل و دستی هستند که از فولاد ساخته می‌شوند. این کپسول‌ها معمولاً قرمز رنگ هستند تا دید دستگاه را افزایش دهند. برای خاموش کردن آتش‌های کوچک در خانه یا محل کار، خاموش کننده‌ها به یکی از هفت عامل تحت فشار مسلح می‌شوند. نوع عامل بر اساس کلاس آتش و نوع محیطی که در آن استفاده می‌شود تعیین می‌شود.

نکته 4:

سه دسته اصلی برای خاموش کننده های آتش نشانی وجود دارد – آب، مواد شیمیایی خشک و دی اکسید کربن. رایج‌ترین نوع آن آب است که از هوای فشرده به عنوان پیشران برای کمک به حذف منبع گرمای آتش استفاده می‌کند. خاموش کننده‌های شیمیایی خشک دارای مخزن پر شده با فوم یا پودر خشک همراه با نیتروژن فشرده هستند که به عنوان پیشران استفاده می‌شود. سپس خاموش کننده‌ های دی اکسید کربن حاوی مخلوطی از CO2 به دو صورت مایع و گاز هستند.

نکته 5:

کپسول‌های آتش نشانی نقش مهمی را برای صاحبان مشاغل بازی می‌کنند. در حدود 80 درصد از حوادث آتش سوزی، یک کپسول آتش نشانی تمام چیزی است که برای خاموش کردن آتش لازم است. استفاده از کپسول آتش نشانی می‌تواند بین آسیب‌های جزئی و عمده آتش تفاوت ایجاد کند. اگر بتوانید آتش سوزی را قبل از گسترش آن متوقف کنید، ممکن است خسارات کمتری به همراه داشته باشد و هزینه تعمیرات نیز کمتر شود.

تصویری از خاموش کننده های آتش نشانی

نکات مهم درباره نصب خاموش کننده های آتش نشانی:

  1. در موقعيت‌هاي واضح و قابل ديـد قـرار گيرنـد .
  2. روي سـتون‌هـا،نزديكي خروجها، ديوارهاي انبار، فضاهاي خالي يا ساير مكانهاي مناسـب نصـب نمـود.
  3. خاموش كننده‌ها را مي‌توان در جعبه شيلنگ آتش نشاني يا مجاور آن نصب نمود.
  4. خاموش كننده‌هـا بايد به نحوي قرار گيرند كه فاصله دسترسي آن‌ها مناسب بوده و از حدود مجاز در استاندارد طراحي بيشتر نشود.
  5. از نصب در پشت درها، داخل كابينت‌هاي قفل شده (غير از جعبه هاي آتش نشاني) و مكان‌هايي كه دسترسي به آنها سخت باشد، جلوگيري شـود.
  6. در صـورت قرارگيـري خاموش كننده‌ها در محل‌هاي نسبتاً پنهان از ديد، علائم مناسب براي دسترسي به آنها نصب گـردد.
  7. خاموش كننده‌ها  نبايد در معرض دماهاي خارج از محدوده ارائه شده بر روي برچسب آنها قـرار داده شوند.
  8. راهنماي كار با خاموش كننده هاي آتشنشاني بايد بر روي خـاموش كننـده قـرار گرفتـه و بـه وضوح قابل ديد باشد.
  9. خاموش كننده‌هاي آتشنشاني قابل حمل بايد با استفاده ازوسايل مطمئن مانند قلاب يا آويز كه براي خاموش كننده‌هاي آتش نشاني ساخته شده، نصب شوند.
  10. چنانچه خاموش كننده‌ها در شرايطي قرار دارند كه احتمال سـقوط و خـروج از محـل اسـتقرار آنهـا وجود دارد، بايد به وسيله قلابها يا تسمه‌هاي مناسب تثبيت شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *