اطفاء حریق در ساختمان‌های در حال ساخت

تصویری از سیستم اطفاء حریق در ساختمان های درحال ساخت

فهرست مطالب

سیستم اطفاء حریق چیست؟

همان‌طور که از نام سیستم اطفا حریق مشخص است، تجهیزات بکار رفته در آن وظیفه‌ی خاموش کردن حریق و جلوگیری از گسترش آن را برعهده دارند. امروزه 4 عامل برای وقوع و گسترش یک حریق شناسایی شده‌ است: حرارت، اکسیژن، ماده‌ی سوختنی و زنجیره‌ی واکنش‌های شیمیایی. برای آن‌که بتوانید یک حریق را اطفا کنید، باید یکی از این موارد را از هرم حریق حذف کنید. بنابراین در یک سیستم خاموش کننده آتش از تجهیزاتی استفاده می‌شود که چرخه‌ی حریق ایجاد شده را به شکلی قطع کند.

به دلیل نبود تجهیزات اعلام و اطفاء حریق در ساختمان‌های در حال ساخت و نبود جعبه آتش نشانی در آن‌، در صورت بروز حادثه آتش سوزی در این اماکن، خاموش کردن آتش چالش مهمی پیش خواهد آورد. برای کاهش خسارت آتش سوزی و اطفاء حریق در همان مراحل اولیه نیاز است تا هر ساختمانی که در حال ساخت است از یکسری استانداردها و تجهیزات ایمنی استفاده نماید. در این مقاله به تشریح این موارد خواهیم پرداخت.

سیستم استند پایپ:

در ابتدا می‌بایست یک سیستم استند پایپ موقت یا دائم در یک ساختمان تحت ساخت طبق نظرات مقامات مسئول بر اساس الزامات فراهم شود. همچنین رایزرهای این استند پایپ‌‌ها باید مشخص و  قابل دسترس برای لوله‌های واحد حریق خارج از ساختمان در سطح خیابان باشند.

لوله‌ها و ساپورت لوله‌ها:

بعد از آن به بحث لوله‌ها می‌پردازیم. در نظر داشته باشید اندازه لوله‌ها، شیرهای شیلنگی، شیلنگ آتش نشانی، منبع آب و جرئیات دیگر ساختمان بر اساس استاندارد باشد. علاوه بر آن باید برای رایزرهای هریک از طبقات ساپورت کافی در نظر گرفت.

شیرهای شیلنگی:

باید حداقل یک شیر شیلنگی در هر طبقه فراهم شود. شیرهای شیلنگی در تمام اوقات بسته باشند و از آن‌ها در برابر آسیب‌های مختلف، حفاظت شود.

تامین لوله کشی سیستم:

در نظر بگیرید رایزرهای استند پایپ برای طبقات فوقانی امتداد یابند و در بالاترین نقطه به سرپوش مجهز شوند. همچنین رایزرهای استند پایپ موقت تا تکمیل شدن رایزر استند پایپ جدید در سرویس باقی بمانند.

استفاده از پمپ‌های آتش نشانی:

وقتی ساخت یک ساختمان به ارتفاعی رسید که فشار شبکه آبرسانی عمومی کافی نباشد بایستی پمپ‌های آتش نشانی موقت یا دائم نصب شوند تا حفاظت را برای بالاترین سطح فراهم کنند.

حفاظت شیرهای شیلنگی و لوله های واحد حریق:

می‌بایستی درپوش‌ها و سرپوش‌های رزوه‌ای شیرهای شیلنگی و لوله‌های واحد حریق نصب شوند و از آن‌ها در مقابل آسیب فیزیکی محافظت شود.

خرید سیستم اطفاء حریق

سیستم اطفاء حریق هم مانند کلیه سیستم‌های مهندسی دارای پیچیدگی خاص خود می‌باشد. کارشناسان شرکت ماناصنعت پایدار پس از بررسی نقشه‌ها و مستندات پروژه شما سیستم پیشنهادی خود را به شما اعلام می‌کنند و پس از تایید توسط کارفرما پیشنهاد قیمت و نقشه‌های جانمایی و … را در اختیار شما قرار می‌دهند. برای خرید سیستم اطفا حریق و امنیت کسب و کار خود با ما تماس بگیرید.

سخن پایانی

با گسترش شهرها و ساخته شدن ساختمان‌های بلند برخی از موارد بیش از پیش اهمیت پیدا می‌کنند. یکی از این موارد سیستم اطفای حریق در ساختمان‌های بلند است. آتش‌سوزی یکی از اتفاقات رایج در این ساختمان‌ها است که البته خسارات زیادی را به دنبال می‌آورد. به همین دلیل سیستم اعلام حریق در ساختمان‌های بلند یکی از موارد ضروری است که باید هنگام ساخت سازه اعمال شود.

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *