سیستم های اعلام حریق برای افزایش امنیت

تصویری از سیستم های اعلام حریق

فهرست مطالب

خرید سیستم های اعلام حریق برای خانه، محل کار، ساختمان‌های تجاری و… یکی از مهمترین کارهایی است که می‌توانید برای حفظ امنیت جان و مال خود انجام دهید. سیستم های آلارم آتش نشانی به شما کمک می‌کنند تا هنگام وقوع آتش سوزی، شما باخبر شوید و درنتیجه بتوانید به سرعت با اقدامات مناسب واکنش نشان دهید.

برای کاهش خطر و محافظت از جان و اموال در برابر عواقب آتش سوزی، راه اندازی یک سیستم اعلام حریق با کیفیت بالا و دتکتورهای همراه آن بسیار مهم است. تعمیر و نگهداری صحیح سیستم آلارم و دتکتورها به اندازه نصب آنها مهم است تا اطمینان حاصل شود که همیشه عملیاتی است.

در این مقاله تمام اطلاعات مورد نیاز برای انتخاب بهترین سیستم اعلام حریق را خواهید یافت.

سیستم اعلام حریق چیست؟

اعلام حریق سیستمی است که از چندین دستگاه ساخته شده است که از سیگنال‌های بصری و صوتی برای هشدار به مردم در مورد وقوع احتمالی آتش سوزی، دود یا مونوکسید کربن در منطقه تحت پوشش استفاده می‌کند. هشدار معمولاً در سیستم‌های اعلام حریق تنظیم می‌شود تا پوشش منطقه‌ای را برای منازل مسکونی و ساختمان‌های تجاری فراهم کند. سیگنال هشدار یا یک آژیر/زنگ بلند، یک چراغ چشمک زن است یا می‌تواند شامل هر دو باشد. برخی از سیستم‌های اعلام حریق از هشدارهای اضافی مانند ارسال پیام صوتی یا برقراری تماس تلفنی استفاده می‌کنند.

سیستم اعلام حریق همانطور که از نام آن مشخص است سیستمی است که در صورت بروز آتش سوزی افراد را توسط آلارم باخبر می کند. در واقع کارکرد این سیستم به گونه‌ای است که در برابر دود و منوکسید کربن موجود در محیط واکنش نشان داده و آلارم آن فعال می‌شود.

انواع سیستم های اعلام حریق:

سیستم‌های اعلام حریق خودکار از طریق آشکارسازهای آتش مانند سنسورهای دود یا گرما فعال می‌شوند. این سیستم برای تشخیص زود هنگام ناهنجاری‌هایی مانند دود، آتش، گاز یا مونوکسید کربن طراحی شده است و به ما زمان می‌دهد تا در زمان مناسب محل خطر را ترک کنیم.

چندین نوع سیستم اعلام حریق خودکار وجود دارد که در زیر به معرفی برخی از آنها می‌پردازیم:

1. اعلام حریق متعارف:

سیستم‌های اعلام حریق متعارف از فناوری آنالوگ استفاده می کنند و مبتنی بر سخت افزار هستند. این سیستم‌ها از مناطق تشکیل شده‌اند. زون‌ها به صفحه کنترل متصل می‌شوند.

این مناطق دارای چندین دستگاه از جمله دستگاه‌های آغازگر و اعلان هستند.

برای افزایش میزان جریان الکتریسیته در مدار، از دستگاه‌های راه‌اندازی و اطلاع‌رسانی در مواقع اضطراری یا شرایط محیطی آتش‌سوزی مانند گرما و دود، در مناطق یا منطقه‌ای استفاده می‌کنند که شرایط محیطی حس‌شده توسط سنسور بیشتر از حد از پیش تعیین‌شده باشد.

این افزایش یا تغییر در جریان الکتریکی به کنترل پنل اطلاع داده می‌شود تا زنگ هشدار را راه اندازی کند. کنترل پنل از نظر تعداد دستگاه‌هایی که می تواند پشتیبانی کند متفاوت است، بنابراین سیستم‌های اعلام حریق متعارف به گونه‌ای محدود می‌شوند که مدارهای جداگانه با پانل کنترل ارتباط برقرار کنند، اما بستگی به تعداد دستگاه‌هایی دارد که می‌تواند پشتیبانی کند.

مشکل دیگری که در سیستم‌های اعلام حریق متعارف با آن مواجه هستیم این است که به ما اعلام می‌کند که آیا یک دستگاه فعال می‌شود یا خیر، اما شما نمی‌توانید تعیین کنید که کدام دستگاه فعال شده است و در سراسر منطقه خواهد بود.

اسیستم های اعلام حریق متعارف

2. سیستم آدرس پذیر

سیستم‌های اعلام حریق آدرس پذیر از فناوری دیجیتال برای انتقال اطلاعات استفاده می‌کنند.

بر خلاف سیستم های معمولی که از جریان الکتریکی برای ارسال اطلاعات از یک دستگاه به کنترل پنل استفاده می‌کنند، دستگاه‌های سیستم اعلام حریق آدرس پذیر پیام‌ها را به عنوان یک کد باینری یعنی ترکیبی از یک‌ها و صفرها به پنل کنترل ارسال می‌کنند.

کد باینری از طریق تغییرات ولتاژ در دستگاه‌های سیگنالینگ تولید می‌شود. بدیهی است که برای تبدیل این تغییرات به یک سیستم نیاز دارد، بنابراین سیستم آدرس پذیر از یک رایانه کوچک برای تبدیل تغییرات به کد باینری قابل انتقال استفاده می‌کند.

سیستم های اعلام حریق آدرس پذیر

مزیت این سیستم این است که با توجه به طراحی آن، می‌تواند طیف گسترده‌ای از اطلاعات حیاتی را در مقایسه با سیستم‌های اعلام حریق متعارف که فقط یک سیستم راه انداز دارند، به تابلوی کنترل منتقل کند.

سیستم‌های آدرس‌پذیر به دلیل استفاده از فناوری دیجیتال قادر به ارائه تنوع بسیار بیشتری در اطلاعات ارسالی به کنترل پنل هستند.

یک پیشرفت اضافی این است که سیستم آدرس پذیر می‌تواند مکان دستگاه مورد نیاز یا در شرایط بحرانی را تشخیص دهد و آن اطلاعات را به شما منتقل کند.

راهنمای خرید سیستم اعلام حریق:

در زمان خرید این لوازم باید به داشتن استاندارد، گواهینامه ISO و همچنین تاییدیه آتش نشانی در آنها دقت داشت. همچنین دارای تنوع در کارایی مانند دتکتور دودی، حرارتی و آژیر باشند. در کنار اینها باید دارای پنل مرکزی و شاسی نیز باشد.

در صورتی که قصد دارید تا سیستم اعلام حریق را با بالاترین سطح استاندارد و کیفیت و همچنین ملزومات جانبی تهیه و نصب نمایید، می توانید از سایت ما کمک بگیرید. سایت ما به طور کاملا تخصصی در این زمینه می‌تواند به شما کمک کند.

یادمان باشد که استفاده از سیستمی استاندارد و با کیفیت و همچنین استفاده از تیم خبره و با تجربه می‌تواند از هر اتفاق و حادثه ای جلوگیری نماید. بر همین اساس ما با تیم حرفه‌ای و کارآزموده در این زمینه در کنار شما خواهیم بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *