بوستر پمپ چیست؟‌

بوسترپمپ وسيله‌ای است که فشار و جريان کم آب را افزايش مي‌دهد و قدرت اضافی مورد نياز برای رساندن فشار آب مصرفی شما به سطح مورد نظر را به وجود می‌آورد. در واقع بوستر پمپ، شامل دو یا چند پمپ آب می‌باشد که به شکلی موازی به یکدیگر متصل شده‌اند و برای افزایش یا حفظ فشار و مقدار بازدهی آب به کار می‌روند. در سیستم‌هایی که ممکن است فشار آب درون لوله‌ها به طور ناگهانی کم یا زیاد شود برای جلوگیری از آسیب رسیدن به لوله‌های آب، شیرآلات و احتمال قطعی آب در برخی نقاط شهر یا ساختمان در اثر نوسانات فشار آب باید این افزایش و کاهش فشار، کنترل شود. از این رو از بوستر پمپ که وظیفه‌ی تنظیم فشار آب مصرفی لوله‌ها را دارد استفاده می‌شود.

انواع بوسترپمپ‌

انواع بوسترپمپ در تامین آب شرب مراکز اداری و تجاری، تفریحی و ورزشی و همچنین در سیستم اطفاء حریق تحت عنوان بوسترپمپ آتش نشانی و بوسترپمپ آبرسانی صنعت کشاورزی در سیستم آبیاری تحت فشار در گلخانه‌ها و همچنین باغات کشاورزی با سیستم کشت صنعتی کاربرد فراوان دارد و همچنین مصرف فراوانی دارد. شرکت تولیدی ماناصنعت پایدار به عنوان اولین تولید کننده بوسترپمپ‌ آتش نشانی و مرکز مشاوره در زمینه نحوه انتخاب بوستر پمپ و بوستر پمپ آتش نشانی و انواع پمپ آتش نشانی اطفاء حریق آماده ارائه خدمات به مشتریان خود می‌باشد.

بوستر پمپ آتش نشانی

امروزه با افزایش یافتن ساخت و ساز در شهرها، ارتقاء سطح ایمنی در دستور کار شهرداری تمامی مناطق قرار گرفته و یکی از مهمترین بخش‌های آن استفاده از سیستم‌های اعلام و اطفاء حریق می‌باشد.

تصویری از بوستر پمپ و جوکی پمپ آتش نشانی

ممکن برای شما سوال باشد که بوستر پمپ آتش نشانی چیست و چگونه عمل می‌کند؟ مجموعه پمپ‌های آتشنشانی یا بوستر پمپ آتش نشانی، مجموعه‌ای است متشکل از یک دستگاه الکتروپمپ اصلی، یک دستگاه پمپ رزور (با موتور الکتریکی یا دیزلی) و یک دستگاه الکتروپمپ جوکی به همراه کلیه شیرآلات، اتصالات، تجهیزات کنترلی، تابلوهای فرمان مرتبط و شاسی استاندارد به منظور تامین ظرفیت و فشار مورد نیاز سیستم‌های اطفاء حریق آبی ساختمان (مانند لوله‌های ایستاده و سیستم اسپرینکلر) که بصورت یک مجموعه از پیش مهندسی شده، ساخته شده و مورد آزمون قرار می‌گیرد.

بوستر پمپ آتش نشانی اطفاء حریق آب مورد نیاز شبکه اطفاء حریق را تامین می‌کنند. به این صورت که، این پمپ به طور خاص برای تامین آب برای سیستم‌های اطفاء حریق در ساختمان‌ها، کارخانه‌ها یا سازه‌های دیگر طراحی شده است. این پمپ‌ها برای اطمینان از اینکه آب با فشار و سرعت بالا به سیستم‌های اسپرینکلر آتش نشانی، شیرهای آتش نشانی یا سایر تجهیزات اطفاء حریق می‌رسد استفاده می‌شود. این پمپ‌ها به گونه‌ای طراحی می‌شوند که به طور مداوم کار کنند تا در صورت بروز آتش سوزی از تامین آب کافی اطمینان حاصل کنند.

بوستر پمپ‌های آتش نشانی معمولاً با برق، موتورهای دیزلی یا موتورهای بنزینی تغذیه می‌شوند و ممکن است به منابع برق پشتیبان مجهز شوند تا در صورت قطع برق از عملکرد مدوام اطمینان داشته باشند. بوسترپمپ آتش نشانی ماناصنعت پایدار یکی از انواع پمپ آتش نشانی ساختمان است که کارایی بسیار مناسبی داشته و می‌تواند در سیستم اطفاء حریق ساختمان‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

اجزاء تشکیل دهنده پمپ تقویت کننده آتش نشانی

در یک بوستر پمپ آتش نشانی اطفاء حریق، تجهیزات و قطعاتی اعم از پمپ‎‌ اصلی، پمپ رزرو، جوکی پمپ، تابلو برق (تابلو  کنترل)، انواع مختلف شیرها شامل شیر دروازه‌ای OS&Y، شیر پروانه‌ای، شیر یکطرفه، شیر تخلیه (اطمینان)، پرشر سوئیچ، کلکتور، فلومتر و …. نصب می‌گردند.

نحوه‌ی چیدمان پمپ‌ها در طراحی بوستر پمپ آتش نشانی:

  • بوستر تک پمپه (Single Fire Pump Set)
  • بوستر دو پمپه (Duplex Fire Pump Set)
  • بوستر چند پمپ (Multi Fire Pump Set)

1. بوستر تک پمپه (single fire pump)