تعریفی از ریخته گری‌ دقیق

به بیان ساده، ریخته گری دقیق فعالیتی است که در آن مواد ریخته گری به وسیله ذوب فلز، ریختن آن در قالب و سپس انجماد آن گفته می‌شود. حتی اگر هرگز به یک ریخته‌گری نرفته‌اید، یا حتی نمی‌دانید که چگونه است، شما حتما فلزهای ریخته‌گری شده بسیاری را در اطراف خود می‌بینید. ریخته گری دقیق فقط محصولات فلزی را برای قطعات موتور، راه آهن یا لوله تولید نمی کند. این فعالیت همچنین اجزایی را برای ماشین‌هایی تشکیل می‌دهند که برای ساخت بسیاری از محصولات مصرفی ضروری که ما به آن‌ها وابسته هستیم، نیاز دارند. 90 درصد کل کالاهای تولیدی به ریخته گری فلزات متکی هستند. مانند محصولات آتش نشانی و تجهیزات مورد استفاده در بوستر پمپ‌های آتش نشانی.

فرآیند ریخته گری‌

مراحل کلی ریخته گری دقیق عبارتند از : الگوسازی، قالب گیری، ذوب، ریختن، بیرون آوردن، تمیز کردن، چسباندن و بازرسی.

شکل نهایی ریخته‌گری با قالبی که در آن ریخته می‌شود مطابقت دارد، بنابراین قالب‌ها با دقت با یک الگو (یک ماکت چوبی یا فلزی از جسمی که قرار است ریخته‌گری شود) شکل می‌گیرند. متداول ترین مواد قالب، ماسه سیلیس است، اما بسته به فلز ریخته گری و روش مورد استفاده، می توان آنها را از موادهای مختلف تولید کرد.

  • شارژ یکی از خطرناک‌ترین عملیات در ریخته گری دقیق است. هر اشتباه کوچکی در این عملیات می‌تواند کشنده باشد.

یک کوره ذوب با فلز “شارژ” می‌شود و بالاتر از نقطه ذوب فلز گرم می‌شود. هنگامی که فلز مذاب به دمای ریختن مشخصی رسید، از کوره از طریق یک دهانه به داخل ملاقه ریختن فولادی نسوز با آستر کوبیده می‌شود. هر گونه سرباره یا ناخالصی از بالای سطح فلز مذاب جدا می‌شود. سپس ملاقه را تخلیه می‌کنیم تا فلز مذاب داخل حفره قالب بریزد.

قالب سرد شده و سپس فلز جامد می‌شود، سپس مواد از قالب خارج می‌شود و تمیز می شوند. فلز تمیز شده با ریخته گری به پایان می‌رسد، فرآیندی که مواد اضافی را از ریخته گری حذف می‌کند تا ابعاد مشخص شده برای محصول نهایی برآورده شود. بسته به مشخصات ریخته گری، چسباندن می‌تواند سریع و ساده یا کار بسیار دقیق باشد. سپس فلزهای ریخته گری شده توسط ریخته گری قبل از حمل بازرسی می‌شود.

عملیاتی که اغلب در ریخته‌گری‌ها انجام می‌شود شامل طراحی قطعات، ساخت ابزار، نمونه سازی اولیه، ماشینکاری، مونتاژ و سایر خدمات پس از فروش می‌شود.

تجهیزات ریخته‌گری

تصویری از ریخته گری دقیق

ریخته گری‌های مدرن به شدت مکانیزه هستند. شامل تمام ماشین‌آلات و تجهیزات مورد استفاده در ساخت الگو و هسته، ریخته گری و قالب‌گیری هستند. این مجموعه شامل کوره‌های ذوب بزرگ، ملاقه‌ها، لیفتراک‌ها، جرثقیل‌ها، نوار نقاله‌ها و مخازن انتقال است. تمام تجهیزات ریخته گری به طور ویژه برای عملکرد قابل اعتماد در گرمای کارخانه ذوب طراحی شده‌اند.

تمایز اساسی بین ریخته‌گری‌ها آهن (آهن یا فولاد) یا غیرآهنی (آلومینیوم، برنج، برنز، مس و غیره) است. نوع دقیق تجهیزات توسط فلزاتی که ریخته گری با آنها کار می‌کند تعیین می‌شود. کوره‌های قوس الکتریکی برای کار با فولاد ایده‌آل هستند، درحالی که یک ریخته گری متخصص در مس به احتمال زیاد از کوره القایی استفاده می‌کند. کوره‌ها می‌توانند از نظر اندازه متفاوت باشند، از تجهیزات کوچک رومیزی گرفته تا کوره هایی که چندین تن وزن دارند. مقادیر تولید می‌تواند از چند کیلو تا چندین تن متغیر باشد. همین تنوع در مدل و اندازه به ماشین‌های الگوسازی و قالب‌گیری و اکثر تجهیزات ریخته‌گری دیگر نیز گسترش می‌یابد.