شرکت تولیدی ماناصنعت پایدار مفتخر است که زین پس به عنوان اولین تولید کننده کنترلر بوستر پمپ آتش نشانی در ایران مطابق با استانداردها و آئین نامه‌های بین المللی و ملی اعم از IEC-fM-UL20-NFPA شناخته شود.

شرکت ماناصنعت پایدار با اتکاء به دانش فنی و تلاش‌های بی وقفه پرسنل و مهندسان این شرکت موفق به ساخت کنترلر بوستر پمپ آتش نشانی که جزء حیاتی سیستم‌های آتش نشانی و فرمانده بوستر پمپ‌ آتش نشانی می‌باشند شده است.

لازم به ذکر است که صفر تا صد طراحی این کنترلرها توسط مهندسان شرکت ماناصنعت پایدار انجام شده است و تمامی کنترلرها قبل از عرضه به بازار در محل کارخانه تست شده تا از عملکرد صحیح و ایمن آن‌ها کمال اطمینان حاصل شود. باشد که توانسته باشیم قدمی در راستای رشد تولید و رونق اقتصادی کشور برداشته و همچون سال های گذشته با اطمینان و جلب رضایت مشتریان عزیز همراه باشیم.

در ادامه به بررسی اهمیت بوستر پمپ آتش نشانی و بررسی کنترلر پمپ آتش نشانی می‌پردازیم.

بوستر پمپ آتش نشانی و اهمیت آن:

بطور کلی حریق در ساختمان‌ها از دو جزء کلی تشکیل شده است اعلام و اطفاء حریق

اعلام حریق: به طور کلی سیستم‌های کشف و اعلام حریق یا به اختصار سیستم اعلام حریق، به مجموعه‎‌ای از تجهیزات الکترونیکی گفته می‌شود که وظیفه آشکارسازی حریق و محل یا زون حریق را در اماکن مختلف بر عهده دارد. این سیستم، زمانی که آتش (حریق)، دود، حرارت و… بوجود می‌آید شروع به کار می‌کند و آژیر یا چراغ چشمک زن خطر را به کار می‌اندازد.

اطفاء حریق: همانطور که از نام سیستم اطفاء حریق مشخص است، تجهیزات بکار رفته در آن وظیفه‌ی خاموش کردن حریق و جلوگیری از گسترش آن را برعهده دارند. امروزه 4 عامل برای وقوع و گسترش یک حریق شناسایی شده است: حرارت، اکسیژن، ماده‌ی سوختنی و زنجیره‌ی واکنش‌های شیمیایی.

اصلی ترین بخش سیستم اطفاء حریق در ساختمانها و… ، بوستر پمپ‌های آتش نشانی می‌باشند. به علت حساسیت و اهمیت حفظ جان و مال انسان‌ها سازمان‌ها و ارگان‌های ذیربط استانداردها و قوانین سخت گیرانه‌ای در تولید و ساخت بوستر پمپ‌های آتش نشانی و تجهیزات بکار رفته در آن، تدوین نموده‌اند. طبق الزامات سازمان آتش نشانی در حال حاضر تنها ساختمان‌های گروه 3S ملزم به استفاده از بوستر پمپ‍‌های آتش نشانی فهرست شده می‌باشند.

تصویری از کاربرد کنترلر بوستر پمپ آتش نشانی

اجزای اصلی بوستر پمپ‌ آتش نشانی عبارتند از:

1. تابلوبرق و کنترلر
2. الکتروموتور
3. پمپ

به زبان ساده، یک کنترلر آتش نشانی وسیله‌ای برای راه اندازی و توقف مطمئن پمپ آتش نشانی می‌باشد، و همچنین وظیفه نظارت مداوم بر شرایطی که می‌تواند مانع از عملکرد صحیح پمپ آتش نشانی شود را دارد.کنترلر به همان روشی عمل می‌کند که هر کنترلر موتوری کار می‌کند، به جز اینکه با استانداردهای سخت گیرانه‌تری ساخته شده تا از عملکرد صحیح آن در موقعیت‌های بحرانی اطمینان حاصل شود.

استانداردهای معتبر UL و FM هر دو کنترلرهای آتش نشانی را “فهرست” یا “تأیید” می‌کنند که تضمین می‌کند که همه کنترلرهای آتش نشانی، صرف نظر از سازنده، دارای اجزاء و طراحی خاصی هستند تا از عملکرد قابل اعتماد آن‌ها در صورت آتش سوزی اطمینان حاصل شود. حداقل الزامات مورد نیاز کنترلرهای آتش نشانی توسط 20 NFPA کنترل می‌شود.

قابل توجه است که کنترلر بوستر پمپ آتش نشانی راما اصلی دربرگیرنده تمامی الزامات و استانداردهای فوق می‌باشد.

برای راه اندازی دستی الکتروپمپ‌های آتش نشانی می‌توان از طریق صفحه نمایش کنترلر یا کلیدهای تعبیه شده روی درب کنترلر اقدام نمود. اما در حالت خودکار کنترلرها به گونه‌ای تنظیم می‌شوند تا الکتروپمپ با افت فشار یا از طریق سیگنال یک دستگاه از راه دور، مانند فلوسوئیچ یا دیلوج ولو روشن گردد.

همچنین مطابق با استانداردها و آئین نامه‌ها مرتبط در کنترلر تایمری برای تست دوره‌ای خودکار (خود سرویسی) و نیز تنظیم زمان روشن ماندن الکتروپمپ بعد از تثبیت فشار سیستم تعبیه شده است.

در ادامه به تفصیل به بررسی کنترلر آتش نشانی راما اصلی میپردازیم.

تصویر شماتیک از بوستر پمپ آتش نشانی

کنترلرهای راما اصلی از شش جزء اصلی تشکیل شده‌اند:

1. محفظه کنترلر

2. مدار فرمان کنترلر

3. مدار قدرت کنترلر

4. صفحه نمایش لمسی

5. شیر رهاسازی (سلونوئید ولو)

6. زنگ هشدار (بازر)

ابعاد محفظه کنترلر بوستر پمپ آتش نشانی

تصویری از ابعاد کنترلر بوستر پمپ آتش نشانی