اهمیت طراحی سیستم اطفاء حریق در ساختمان‌های درحال ساخت

تصویری از آتش سوزی

فهرست مطالب

طراحی سیستم اطفاء حریق چه اهیمتی دارد؟

آتش سوزی در ساختمان‌های در حال ساخت پرخطر‌تر از ساختمان‌های تکمیل شده است. درحالی که طراحی سیستم اطفاء حریق و حفاظتی برای به حداقل رساندن تلفات آتش سوزی معمولاً تا اواخر برنامه ساخت و ساز تکمیل نمی‌شوند. برای جلوگیری و یا کنترل تلفات آتش سوزی باید برای طراحی سیستم اطفاء حریق برنامه ریزی‌های لازم را انجام داد.

خطرات آتش سوزی در مراحل مختلف ساخت و ساز:

مراحل زیر باید به طور جداگانه در طول یک پروژه های مختلف، در نظر گرفته شود و برای هر یک اقدامات مناسب انجام شود:

1. راه اندازی سایت

2. کارهای اولیه

3. کار داخلی و نصب تجهیزات

4. تست و راه اندازی

5. کار تبدیل یا نوسازی

6. تاسیسات سایت

7. ذخیره سازی در محل مصالح

1) راه اندازی سایت ساختمان

خطرات اصلی آتش سوزی در این مرحله از پروژه ساخت و ساز به دلیل موارد زیر است:

1. مونتاژ و به ویژه راه اندازی تاسیسات الکتریکی در محل

2. استفاده و ذخیره سازی مایعات قابل اشتعال و گازهای قابل احتراق

3. حفاری در نزدیکی لوله‌های گاز و کابل‌های برق موجود

4. ذخیره سازی و دفع موقت زباله‌های قابل اشتعال

به محض شروع کار در محل ساختمان، اقدامات حفاظتی مناسب در برابر آتش باید انجام شود.

2) کارهای اولیه

این مرحله از ساخت و ساز با استفاده گسترده از مواد کمکی قابل احتراق مانند داربست و قالب‌های چوبی و برزنت‌های پلاستیکی مشخص می‌شود. پتانسیل آتش سوزی نیز به دلیل مواد قابل اشتعال مورد استفاده در ساخت و ساز افزایش می‌یابد. خطر آتش سوزی نیز با انواع خاصی از کارهای انجام شده در این مرحله مانند جوشکاری، برش شعله، افزایش می‌یابد. استعمال دخانیات در محل‌های ساختمانی نیز یک خطر محسوب می‌شود.

3) کار داخلی و نصب تجهیزات

این مرحله به طور کلی به عنوان بزرگترین خطر در نظر گرفته می‌شود. خطر آتش سوزی و غلظت مقادیر به طور مداوم با پیشرفت کار ساختمان افزایش می‌یابد و در مرحله تکمیل پروژه زمانی که ساختمان یا کارخانه تحویل داده می‌شود به اوج خود می‌رسد. شدت آتش سوزی نیز به دلیل مواد مورد استفاده در کارهای داخلی از قبیل چوب، چوب پنبه، پلاستیک، مواد عایق و همچنین نصب تجهیزاتی مثل  کفپوش ها، سقف ها و همچنین مواد بسته بندی مرتبط، به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد.

4) تست و راه اندازی

خطر آتش سوزی در مرحله آزمایش و راه اندازی یک پروژه بسته به نوع تاسیسات مورد نظر می تواند فوق العاده بالا باشد. تاسيسات الكتريكي از نظر تداوم تست مي شوند، سپس تحت بار قرار مي‌گيرند. گاهی اوقات استفاده از سوخت‌ها، روان کننده‌ها و مواد قابل اشتعال نیز دخیل است. قابليت اطمينان عملياتي و تاسيسات ايمني كارخانه بايد با آزمايش‌هاي خاصي كه تحت شرايط كاري غيرعادي و حتي شديد انجام مي‌شود، بررسي شود.

واحدهای فنی یا بخش‌هایی از نیروگاه که بیش از حد گرم شده‌اند ممکن است خطر بیشتری را تا زمانی که سیستم‌های خنک‌کننده و تنظیم‌کننده به درستی کار کنند یا به کار گرفته شوند، ایجاد کنند. نشت در خطوط لوله گاز یا نفت نیز ممکن است رخ دهد، به ویژه در سیستم‌های هیدرولیک.

5) کار تبدیل و نوسازی

معمولاً خطر آتش سوزی در حین کار تبدیل و نوسازی نسبت به مراحل تکمیل نهایی پروژه‌های جدید بیشتر است، زیرا برخلاف امروز، چوب زمانی یک مصالح ساختمانی رایج بود. این واقعیت که ساختمان‌های در حال تغییر یا بازسازی اغلب هنوز در حال استفاده هستند، حداقل تا حدی، مشکل دیگری را نشان می‌دهد.

6) تاسیسات سایت

تأسیسات در سایت‌های ساختمانی عمدتاً از نوع موقت و ساخت و ساز سبک هستند. آنها حاوی مقادیر قابل توجهی مواد قابل احتراق هستند. استفاده از چنین تاسیسات موقت به شیوه‌ای نامناسب یا غیر مطابق با هدف آنها ممکن است باعث اضافه بار الکتریکی یا گرمای بیش از حد در تجهیزات شود.

تاسیسات گرمایش موقت موجود در بسیاری از سایت‌های ساختمانی نیز خطر آتش سوزی قابل توجهی را تشکیل می دهند.

7) ذخیره سازی در محل مصالح

ذخیره سازی مواد و تجهیزات در انتظار استفاده یا نصب منجر به غلظت بالایی از مقادیر در یک فضای محدود می‌شود. مواد بسته بندی پتانسیل آتش‌سوزی را در این مناطق ذخیره سازی به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.

تصویری از سیستم اطفاء حریق در ساختمان ها

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *